COVID-19 Updates: Taking steps to return to normal.
- Public health restrictions: Alberta entered Step 2 on March 1.
- Book your vaccine: Albertans 5+ can get it now. Get third dose when eligible.
COVID-19 Updates: Taking steps to return to normal.
Alberta’s government is assisting non-profits with core operations and investing in community projects across the province.
The Community Initiatives Program is providing $4.4 million in funding to organizations through two of its funding streams. These streams support social issues and create opportunities for Albertans to engage with their communities.
In the last application intake of the project-based stream, a total of $2.3 million is supporting 69 projects, including new or enhanced programs and community events. This funding can go to project needs such as new programming and event hosting costs, commercial-use vehicle purchases, website development, technology enhancements and marketing.
In the last intake of the operating stream, a total of $2.1 million is supporting 34 non-profits working to deliver services to vulnerable and disadvantaged Albertans. This funding can go to core operations and organizational development activities.
“We are investing in communities to enrich the lives of all Albertans and to build a stronger Alberta. The Community Initiatives Program empowers non-profits to deliver critical supports that reduce social isolation, foster community connectivity and support local economic growth.”
Ron Orr, Minister of Culture
To qualify for project-based grants, projects must address an immediate community-identified need and demonstrate broad community involvement and impact on diverse groups. Projects are also prioritized for funding based on:
To qualify for operating grants, organizations must have a primary mission or objective in:
Quick facts
Le Community Initiatives Program (Programme d'initiatives communautaires) fournit 4,4 millions de dollars de financement à des organismes au moyen de deux de ses volets de financement. Ces volets soutiennent les enjeux sociaux et créent des occasions pour les Albertaines et les Albertains de s'engager dans leurs communautés.
Dans le cadre du dernier appel de candidatures pour le volet « projets », un total de 2,3 millions de dollars ont été attribués à 69 projets, y compris des programmes nouveaux ou améliorés et des événements communautaires. Le financement peut servir à répondre aux besoins des projets, tels que les coûts de nouveaux programmes ou d'accueil d'événements, l'achat de véhicules à usage commercial, la création de sites Web, les améliorations technologiques et le marketing.
Pour ce qui est du volet « fonctionnement », un total de 2,1 millions de dollars a soutenu 34 organismes sans but lucratif qui s'efforcent de fournir des services aux Albertaines et Albertains vulnérables et défavorisés. Ce financement peut servir aux opérations de fonctionnement et aux activités de développement organisationnel.
« Nous investissons dans les communautés pour enrichir la vie de toute la population albertaine et pour bâtir une Alberta plus forte. Le Programme d'initiatives communautaires permet aux organismes sans but lucratif d'offrir des mesures de soutien essentielles qui réduisent l'isolement social, favorisent la connectivité communautaire et soutiennent la croissance économique locale. »
Pour être admissibles à une subvention du volet « projets », les projets doivent répondre à un besoin immédiat identifié par la communauté et démontrer une forte participation communautaire et des incidences sur divers groupes. Les projets sont également classés par ordre de priorité en fonction des critères suivants :
Pour pouvoir bénéficier de subventions de fonctionnement, les organismes doivent avoir pour mission ou objectif principal :