Through the Alberta Media Fund, book and magazine publishers, sound recording agencies and film producers can access grants for projects in art production, training, career development, marketing and research. Alberta’s government supports organizations to carry out initiatives like export marketing and investment attraction for Alberta’s content creators, as well as programs that showcase and celebrate excellence within Alberta’s cultural industries.

In 2021, Alberta’s publishing and entertainment industries (including film and television, magazine and book publishing, music, heritage sites and more) contributed $2.7 billion to Alberta’s economy and sustained more than 19,000 jobs. Alberta’s ongoing investment continues this momentum by supporting projects that attract investment, promote Albertan creators and continue the growth of Alberta’s film, television, publishing and music industries.

“Publishing and entertainment industries put Alberta’s stories into the movies that we see and the songs that we hear. The publishing sector preserves and celebrates Alberta’s cultural heritage and provides a wealth of education and entertainment. By providing stable and ongoing support to our books, magazines, movies and music, we’re creating a stronger economy and putting Alberta’s culture on local and international stages and screens.”

Tanya Fir, Minister of Arts, Culture and Status of Women

Operating and project grants through the Alberta Media Fund play a critical role in Alberta’s publishing and entertainment industries. For example, Alberta government support for book publishing helped the Book Publishers Association of Alberta create a curriculum-based catalog of made-in-Alberta books. It also helped the association compile a digital collection of accessible Alberta published eBooks, the largest of its kind in Canada.

“We’re grateful for the support of Alberta’s government for our industry, and for the additional funding increment that we received this year. We have seen the impacts of significant, sustained funding for the film industry, and how that industry has grown and succeeded as a direct result.”

Matt Bowes, president, Book Publishers Association of Alberta

"We were pleased to see the continued $8-million investment in the Alberta cultural industries, Alberta Media Fund and the post-production grant (PPG). The funding will help foster the growth and success of screen-based productions. The post-production grant is a game changer and unique to Alberta. No other province offers a grant like the post-production grant.”

Mark Wood, president and GM of Studio Post and chair of Alberta Post-Production Association.

Budget 2024 is a responsible plan to strengthen health care and education, build safe and supportive communities, manage the province’s resources wisely and promote job creation to continue to build Alberta’s competitive advantage.

Quick facts

  • Budget 2024 maintains funding in cultural industries, with more than $2.5 million to support music, books and magazines and close to $5.5 million to support Alberta producers in creating Alberta content for smaller budget film and television productions.

Related information



Le gouvernement de l’Alberta aide les industries de l’édition et du divertissement de la province à prospérer en investissant 8 millions de dollars dans le Fonds des médias de l’Alberta.

Par le biais du Fonds des médias de l’Alberta, les éditeurs de livres et de magazines, les entreprises d’enregistrement sonore et les producteurs de films peuvent obtenir des subventions au titre de projets de production artistique, de formation, de perfectionnement professionnel, de marketing et de recherche. Le gouvernement de l’Alberta aide les organisations à mener à bien des initiatives comme le marketing à l’exportation et l’attraction des investissements pour les créateurs de contenu, ainsi que des programmes qui mettent en valeur et célèbrent l’excellence au sein des industries culturelles de l’Alberta.

En 2021, les industries de l’édition et du divertissement de la province (notamment les films, les émissions télévisées, les magazines et les livres, et les sites de patrimoine) ont fait un apport de 2,7 milliards de dollars à l’économie de la province et assuré plus de 19 000 emplois. Les investissements continus du gouvernement de l’Alberta permettent de poursuivre sur cette lancée en appuyant des projets qui attirent les investissements, promeuvent les créateurs albertains et garantissent la croissance des industries du cinéma, de la télévision, de l’édition et de la musique.

« Les industries de l’édition et du divertissement présentent des histoires albertaines dans les films que nous regardons et les chansons que nous écoutons. Le secteur de l’édition préserve et célèbre le patrimoine culturel de l’Alberta et offre une multitude de possibilités d'éducation et de divertissement. En soutenant de manière stable et continue nos livres, nos magazines, nos films et notre musique, nous renforçons l’économie et nous plaçons la culture albertaine sur les scènes et les écrans locaux et internationaux. »

Tanya Fir, ministre des Arts, de la Culture et de la Condition féminine

Les subventions d’exploitation et de projets accordées par l’intermédiaire du Fonds des médias de l’Alberta jouent un rôle déterminant dans les industries de l’édition et du divertissement. Par exemple, le soutien que le gouvernement de l’Alberta fournit à l’édition de livres a aidé la Book Publishers Association of Alberta à créer un catalogue de livres albertains fondé sur le programme d’études, ainsi qu’à constituer une collection de livres numériques publiés en Alberta, la plus importante en son genre au Canada.

« Nous sommes reconnaissants du soutien de notre industrie par le gouvernement de l’Alberta et des fonds supplémentaires que nous avons reçus cette année. Nous constatons les effets directs d’un financement important et soutenu sur l’industrie cinématographique, qui a permis à celle-ci de croître et de réussir. »

Matt Bowes, président de la Book Publishers Association of Alberta

« Nous sommes très heureux de l’investissement continu de 8 millions de dollars dans les industries culturelles de l’Alberta, le Fonds des médias de l’Alberta, et la subvention de postproduction. Ces fonds contribueront à favoriser la croissance et le succès des productions sur écran. La subvention change la donne et est particulière à l’Alberta. Aucune autre province n’offre une telle subvention. »

Mark Wood, président-directeur général de Studio Post. Président de l’Alberta Post- Production Association

Le budget de 2024 est un plan responsable visant à renforcer les soins de santé et l’éducation, à bâtir des collectivités sûres et solidaires, à gérer judicieusement les ressources de la province et à favoriser la création d’emplois afin de continuer à accroître l’avantage concurrentiel de l’Alberta.

En bref

  • Le budget de 2024 maintient le financement des industries culturelles en affectant plus de 2,5 millions de dollars au soutien de la musique, des livres et des magazines, et près de 5,5 millions de dollars à l’appui des producteurs de l’Alberta pour la création de contenu albertain pour des productions cinématographiques et télévisuelles à plus petit budget.

Renseignements connexes