Low incidence disabilities affect approximately 7,500 students in Alberta, or about one per cent of the total student population, and include students who are blind or visually impaired, deaf or hard of hearing, deafblind, or those with complex communication needs.

Low Incidence Supports and Services (LISS) funding allows school authorities to hire and train specialized professionals and provide equipment and educational resources, offsetting the high cost of the specialized technology and services some students require to fully access their education.

“With this funding, schools will be able to hire more specialists to help students with low incidence disabilities. Alberta’s united conservative government firmly believes in protecting and supporting our vulnerable students. As a result of this funding, schools will be able to cover the costs of services and equipment that is needed to help those who are blind, visually impaired, deaf, deafblind or with other complex communication needs.” 

Demetrios Nicolaides, Minister of Education

In recognizing the diverse needs of the Alberta student body, and to ensure that funds are directed where they are needed most, funding will be provided directly to public and separate school boards, public charter schools and francophone regional authorities that identify need for additional supports. Funding for each school authority will depend on the number of students who meet eligibility criteria and the locations of school authorities to ensure appropriate funding for rural and remote regions.

“The Calgary Catholic School District (CCSD) is thankful for Alberta Education’s continued support of students with unique learning needs. The ability for CCSD to provide specialized staff and resources for these students makes a significant impact on their learning and helps them realize their full potential.” 

Bryan Szumlas, chief superintendent, Calgary Catholic School District

Quick facts

  • The Education Act requires school authorities to identify students with low incidence disabilities and provide the necessary supports they need for their education.
  • LISS funding comes in addition to the annual Specialized Learning Support grant provided to all school authorities, which helps to meet the different learning needs of children in their schools.
  • Examples of eligible expenses:
    • Services provided by the student’s school-based learning team, which could include:
      • teachers of the deaf and hard of hearing
      • teachers of the blind or visually impaired
      • educational audiologists
      • sign language interpreters
      • orientation and mobility specialists
      • braille assistants
      • occupational therapists
      • augmentative and alternative communication specialists
      • speech language pathologists
      • psychologists
    • Assistive technology, resources, materials and environmental modifications to meet student-specific educational access needs.
    • Professional development, training, workshops and conferences that align with training needs for the specialized staff who directly support students with low incidence disabilities.

 Le gouvernement de l’Alberta investit 5 millions de dollars pour l’année scolaire 2023-2024 afin de soutenir les élèves ayant des incapacités à faible incidence.

Les incapacités à faible incidence touchent environ 7 500 élèves en Alberta, soit environ un pour cent de la population étudiante totale, et incluent les élèves aveugles ou malvoyants, sourds ou malentendants, sourds et aveugles ou ceux qui ont des besoins complexes en matière de communication.

Le financement pour les services de soutien aux incapacités à faible incidence (LISS) permet aux autorités scolaires d’embaucher et de former des professionnels spécialisés et de fournir de l’équipement et des ressources éducatives, ce qui permet de compenser le cout élevé de la technologie et des services spécialisés dont certains élèves ont besoin pour accéder pleinement à leur éducation.

« Avec ce financement, les écoles pourront embaucher davantage de spécialistes pour aider les élèves ayant des incapacités à faible incidence.  Le gouvernement conservateur uni de l’Alberta croit fermement qu’il faut protéger et soutenir nos élèves vulnérables.  Grace à ce financement, les écoles pourront couvrir les couts des services et des équipements nécessaires pour aider les élèves aveugles ou malvoyants, sourds ou malentendants, sourds et aveugles ou ayant des besoins complexes en matière de communication. »

Demetrios Nicolaides, ministre de l’Éducation

Compte tenu des différents besoins des élèves de l’Alberta, et afin de garantir que les fonds sont affectés là où ils sont le plus nécessaires, les fonds seront versés directement aux écoles publiques et séparées, aux écoles publiques à charte et aux autorités régionales francophones qui identifient un besoin de soutiens supplémentaires. Le financement pour chaque autorité scolaire dépendra du nombre d’élèves qui répondent aux critères d’admissibilité et aux lieux d’implantation des autorités scolaires afin de garantir un financement approprié pour les régions rurales et éloignées.

« Le Calgary Catholic School District (CCSD) remercie le ministère de l’Éducation pour son soutien continu aux élèves ayant des besoins uniques. La capacité du CCSD à fournir du personnel et des ressources spécialisées à ces élèves fait une énorme différence sur leur apprentissage et les aide à réaliser leur plein potentiel. »

Bryan Szumlas, direction générale, Calgary Catholic School District

En bref

  • La Education Act exige des autorités scolaires qu’elles identifient les élèves ayant des incapacités à faible incidence et qu’elles leur fournissent le soutien nécessaire à leur éducation.
  • Le financement pour les services de soutien aux incapacités à faible incidence s’ajoute à la subvention annuelle pour l’aide à l’apprentissage spécialisé qui est fournie à toutes les autorités scolaires, et qui permet de répondre aux différents besoins des enfants dans leurs écoles.
  • Exemples de dépenses admissibles :
    • Des services fournis par l’équipe d’appui à l’apprentissage de l’école de l’élève, qui pourraient inclure :
      • des enseignants de personnes sourdes et malentendantes
      • des enseignants de personnes aveugles ou malvoyantes
      • des audiologistes scolaires
      • des interprètes gestuels
      • des spécialistes en orientation et en mobilité
      • des assistants en braille
      • des ergothérapeutes
      • des spécialistes de la communication améliorée et alternative
      • des orthophonistes
      • des psychologues

 

  • La technologie d’aide à l’apprentissage, des ressources, du matériel, des modifications environnementales afin de répondre aux besoins particuliers de l’élève en matière d’accès à l’éducation.
  • Le développement professionnel, la formation et les ateliers et les conférences qui correspondent aux besoins de formation du personnel spécialisé qui soutient directement les élèves ayant des incapacités à faible incidence.