The easy-to-use online applications for the two programs will enable Albertans to apply for these benefits 24/7 from anywhere using a computer or mobile device. Improvements to the systems will also help applicants determine if basic eligibility requirements are met sooner, submit required documents online and save their partial application so they can come back to it later.

“This new easy–to-use system brings these important programs into the technological world we live in. Not only will Albertans have easy access to apply for important supports, but the new systems will also free up staff so they have more time to help clients. This includes providing people with support to find work and maintain employment. By collaborating and working together with our community partners, we are improving systems and making it easier for vulnerable people to access the supports they need.”

Jason Luan, Minister of Community and Social Services

“Cutting unnecessary red tape makes it easier for Albertans to connect with their government and access the services they need. By providing more online options for AISH and Income Support applications, we’re improving services and supporting Albertans who need it most.”

Tanya Fir, Associate Minister of Red Tape Reduction

“As Canada's largest peer-supported recovery housing organization, initiatives like this provide ease of access for our vulnerable population, and we are changing the way we help guide Albertans seeking assistance.”

Earl Thiessen, Executive Director, Oxford House Foundation of Canada

“CUPS Calgary Society recognizes the positive impact the new online Alberta Works and AISH application platform will have on Albertans accessing income supports and AISH benefits. Ensuring timely access to funds for basic needs, housing, and medication is a critical component of the work CUPS does to stabilize and work alongside Calgarians facing social and structural vulnerabilities.”

Carlene Donnelly, Executive Director of CUPS Calgary Society

“Boyle McCauley Health Centre staff found the online version of the AISH application easy to use and much more efficient when supporting clients with the process. The immediate alerts to missing elements and ability to save and return to partially completed applications reduced stress, especially for individuals that are unstably housed and do not have a place to store paperwork.”

Tricia Smith, Executive Director, Boyle McCauley Health Centre

System enhancements are part of Alberta’s government commitment to improve services and programs and find efficiencies.

Albertans can access computers at Alberta Supports Centres located throughout the province, or through community agencies and public libraries. In-person services can also be requested through the Alberta Supports Contact Centre or at any local Alberta Supports office.

Quick facts

  • The following organizations participated in piloting the applications and provided feedback: Oxford House, CUPS Calgary, the Alex, the Bissell Centre, Boyle McCauley Centre
  • The Alberta Supports Contact Centre can be reached at 1-877-644-9992, Monday to Friday between 7:30 am and 8 pm
  • Help is available in more than 100 languages
  • About 12,000 applications are submitted annually to the AISH program
  • About 8,900 Income Support applications were submitted per month in 2021

Le gouvernement albertain entreprend une réduction du fardeau administratif, facilitant ainsi la demande d’aide au revenu et de prestations AISH.

Les applications en ligne faciles à utiliser pour les deux programmes permettra aux Albertains de faire une demande pour ces prestations en tout temps et de n’importe où à l’aide d’un ordinateur ou d’un appareil mobile. Les améliorations aux systèmes aideront aussi les demandeurs à déterminer s’ils répondent aux exigences de base plus tôt, de soumettre les documents requis en ligne et de sauvegarder leur demande partielle pour pouvoir y revenir par la suite.

« Ce nouveau système facile à utiliser fait entrer ces programmes importants dans l’ère technologique dans laquelle nous vivons. Les Albertains pourront non seulement faire des demandes d’aide, mais les nouveaux systèmes permettront aussi de libérer du personnel afin de consacrer plus de temps à aider les clients. Cela comprend le fait d’offrir de l’aide à la recherche et au maintien d’emploi. En collaborant et travaillant avec nos partenaires dans la communauté, nous améliorons nos systèmes et facilitons l’accès aux personnes vulnérables aux ressources dont elles ont besoin. »

Jason Luan, ministre des services sociaux et communautaires

« Le fait de réduire le fardeau administratif inutile permet aux Albertains d’entrer plus facilement en contact avec leur gouvernement et d’avoir accès aux services dont ils ont besoin. En offrant plus d’options en ligne pour les demandes de prestations AISH et d’aide au revenu, nous améliorons les services et soutenons les Albertains qui en ont le plus besoin. »

Tanya Fir, sous-ministre à la réduction du fardeau fiscal

« En tant qu’organisation d’hébergement convalescence soutenue par les pairs la plus importante au Canada, de telles initiatives procurent une facilité d’accès à la population la plus vulnérable. De plus, nous changeons notre manière d’aider et de guider les Albertains avec la recherche de soutien. »

Earl Thiessen, directeur exécutif, Oxford House Foundation of Canada

« La CUPS Calgary Society reconnaît l’impact positif qu’aura la nouvelle plateforme de demande en ligne de Alberta Works et de pour l’AISH sur les Albertains qui font des demandes d’aide au revenu et de prestations AISH. Le fait d’assurer un accès rapide à des fonds pour les besoins de base, le logement et des médicaments constitue un élément essentiel dans le travail que le CUPS fait pour garantir une meilleure stabilité d’emploi aux habitants de Calgary qui font maintenant face à des difficultés sociales et structurelles. »

Carlene Donnelly, directrice exécutive de la CUPS Calgary Society

« Le personnel du Boyle McCauley Health Centre a trouvé la version en ligne de demande de prestations de l’AISH facile d’emploi et beaucoup plus efficace lors du soutien de ses clients dans le processus. Les alertes immédiates relatives aux éléments manquants et la possibilité de sauvegarder et de revenir à des demandes non complétées ont permis de réduire le stress, surtout pour les individus qui vivent de la précarité en matière de logement et qui n’ont pas de place pour ranger des documents en format papier. »

Tricia Smith, directrice exécutive, Boyle McCauley Health Centre

Les améliorations apportées au système s’inscrivent dans l’engagement de l’Alberta à améliorer ses services et programmes et à réaliser des gains d’efficacité.

Les Albertains peuvent avoir accès à des ordinateurs dans les centres d’Alberta Supports qu’on trouve un peu partout dans la province ou dans les centres communautaires et les bibliothèques publiques. Il est aussi possible de demander des services en personne via le centre de contact d’Alberta Supports ou dans n’importe lequel de ses bureaux locaux.

Faits en bref

  • Les organisations suivantes ont contribuer à l’essai des applications et ont offert de la rétroaction : Oxford House, CUPS Calgary, the Alex, the Bissell Centre, Boyle McCauley Centre
  • Vous pouvez contacter le centre de contact d’Alberta Supports au 1-877-644-9992 du lundi au vendredi entre 7 h 30 et 20 h
  • De l’aide est offerte dans plus de 100 langues
  • Environ 12 000 demandes sont soumises par années au programme AISH
  • Environ 8 900 demandes d’aide au revenu ont été soumises par mois en 2021